Tuesday 27 October 2015

Hatyai-Rantau Panjang, Balik Raya...

Hari 5

Selesai check out dari Sabai Sabai Hotel : Terus menuju ke Samila Beach, (Pantai Bismillah). Ikon femes adalah patung duyung dgn kisah tersendiri. Perjalanan dari hotel ke pantai Samila kira kira 15 minit. Pantai yg cantik, tp tiada orang mandi manda, atau masih pagi lagi, atau bukan pada hujung minggu, tak tahulah. Keadaan lengang  dan tak berapa sibuk. Yg menyibuknya orang yg bawa kuda, cari pelanggan utk bergambar dan naik kudanya.


Cerita patung duyung. Kabur tulisannya, tp, cite dongeng je laa..







Pemandangan Sekitar Pantai Samila

Kemudian dari Pantai Samila , Songklha, kami bergerak ke bandar Hatyai, hajat nk cari kedai aksesori 4x4, apakan daya , masa terhad, hanya jumpa 2 kedai, itupun barang yang tak lengkap. Jadi, pegi makan saja la.. kami ke kedai makan berdekatan dengan stesen bas hatyai utk menukar duit RM kepada Bhat, tukaran agak mahal disini... jadi, tukar la siap2 dgn kadar mencukupi sejak dari awal perjalanan. Tp, terpaksa, apa boleh buat. nanti lapar... 





Makan dulu.. 

Ketika ini, ramai orang lalu lalang sibuk untuk menaiki bas dan van untuk balik ke kampung., terutama masyarakat Pattani dan kawasan sekitarnya untuk menyambut hari raya Aidil Adha selang 2 hari lagi.

Selepas makan ni, perjalan balik ke Malaysia bermula. Hatyai, tak sempat pegi mana2 melainkan pantai Samila dan makan tgahri je.. Plan asal dari Hatyai nak keluar ikut Padang Besar, tapi nasib baik jem teruk nak keluar dari Hatyai ke Danok. Akhirnya, kami U-Turn dan keluar ikut Rantau Panjang. Setelah Isi minyak, isi air dalam badan, dan buang air dari badan di stesen minyak, kami mulakan perjalanan balik ke Malaysia melalui Yala, Narathiwat, Pattani dan Sungai Golok. Perjalanan kira kira 4 jam 30 minit dari Hatyai. Kami berhenti solat di Narathiwat, Yang ruginya, tidak berhenti di Masjid Krisek... tempat berlakunya peristiwa hitam ketika Peristiwa Takbai.


  

Sepanjang perjalan bermula dari Yala, hingga ke Rantau Panjang , banyak tentera Thai berkawal sepanjang jalan dan juga sekatan jalanraya oleh tentera, keadaan semacam perang. Tentera berkawal siap dengan kereta perisai di setiap sekatan jalanraya. Penduduk tempatan rilek je nampaknya... alah bisa tegal biasa.

Kami tiba di Rantau Panjang lebih kurang jam 6.30 ptg. Hari dah nak malam, dan tak sempat pun jalan-jalan utk shoping di Pekan Sg Golok. Apapun kami ambil juga masa untuk ronda kedai-kedai yg masih buka. Kami selamat keluar dari Thailand kira-kira jam 8.30 malam memlalui rantau Panjang. Kelihatan banyak kereta yg memasuki Thailand, mungkin kerana cuti sekolah dan juga Masyarakat Islam Narathiwat Pattani dan sekitar selatan Thailand pulang berhari raya haji. 


Alhamdulillah,,, jam 1200 malam kami tiba di Jertih, utk checkpoint terakhir , utk sambutan raya haji. 






No comments:

Post a Comment